زیبا متن : مرجع متن های زیبا

امتیاز دهید
4.0 امتیاز از 1 رای

نذری چنانکه از نامش بر می آید، عهدی است که شخص با برآورده شدن حاجت خود آن را ادا می کند. نذری تنها ویژه ی آئین مقدس اسلام نیست، بلکه آنچه که از تاریخ برمی آید، نشان از این سنت در ادیان دیگر الهی نیز است.

نذورات در میان مسلمانان در ایام مختلفی وجود دارد که ماه محرم از ایامی است که نذری های زیادی در آن ادا می شود، آئین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان به ویژه شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد.

ما با نذری خوردن به کسی که نذری به نام اوست احترام می گذاریم وچون او نزد خدا محترم است موجب می شود که خداوند هم به ما توجهی کند. یکی از علما فرموده: اگر در مجلس امام حسین(ع) شرکت کردی و برایت چای آوردند آن چای را بنوش که دوای هر دردی است. چون نام امام حسین برآن است.

در بحارالانوار در روایتی از امام حسین علیه السلام ذکر شده که فرمودند :«همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند».

دادن اطعام و نذری در چندصد سال پیش شیوه ی شیعیان برای مقابله با ستم های امویه و بنی عباس بوده و در حقیقت برای حفظ هویت شیعیان انجام می شد، در عزاداری های محرم برخی از ارامنه و زرتشتیان به حضرت ابوالفضل(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) ارادت ویژه ای دارند و هر سال از قند و چای هیئت های مسلمان گرفته تا چند رأس گوسفند نذر و در این مراسم معنوی شرکت می کنند. نذورات، یاد کردن گذشتگان و پیوند با گذشته هست.

حجت الاسلام «قیامی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: نذری چنانکه از نامش بر می آید، عهدی است که شخص با برآورده شدن حاجت خود آن را ادا می کند. نذری تنها ویژه آئین مقدس اسلام نیست، بلکه آنچه که از تاریخ برمی آید، نشان از این سنت در ادیان دیگر الهی نیز است.
ZibaMatn.IR


ZibaMatn.IR

این متن را با دوستان خود به اشتراک بگزارید

انتشار متن در زیبامتن