زیبا متن : مرجع متن های زیبا

امتیاز دهید
0 امتیاز از 0 رای

جشن خام خواری یا به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» «از جشن­های سُغد باستان بوده و از مراسم این جشن، دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی­ها را می­توان نام برد.



این روز در تقویم سُغدی برابر با پانزدهمین روز ِماه «بساکنج» است .


رژیم خام گیاهخواری


انسانها برای حفظ و یا بازگرداندن سلامت بدن خود از رژیمهای مختلف غذایی استفاده میکنند. رژیم گیاهخواری و خام خواری دو نوع از این رژیم ها هستند.


گیاهخواری به معنی حذف گوشت یا محصولاتی است که منشا حیوانی داشته باشد. انواع متفاوتی از گیاهخواری وجود دارد که هریک فواید و مضرات خاصی دارد که بعضی از رژیمهای آن عبارتند از:

۱- ovo-lacto رژیم

: رایج ترین روش است که در آن هیچ گونه گوشتی (گوشت قرمز ، ماکیان ، غذاهای دریایی) مصرف نمیشود اما استفاده از تخم مرغ و محصولات لبنی مجاز است .

Lacto۲-

: گیاهخواران گروه لاکتو گوشت و تخم مرغ نمی خورند اما لبنیات را در برنامه غذائی خود دارند


Vegan۳-

: گیاهخواران وگان، گوشت، تخم مرغ، لبنیات، غذاهای حاوی محصولات جانبی حیوانی و حتی عسل نمی خورند. این گروه حتی از محصولات چرمی، پشمی، پوست خرگوش، ابریشمی، یا هرگونه محصول بدست آمده از حیوانات استفاده نمی کنند ..

۴- استفاده از گوشت ماکیان



در نوعی از این رژیم، افراد گوشت قرمز نمی خورند اما از گوشت ماکیان و غذاهای دریایی استفاده می کنند.

رژیم نیمه گیاه خواریsemi-vevetarian۵-

محصولات لبنی ، تخم مرغ ، مرغ و ماهی مصرف میشود اما گوشتهای دیگر ممنوع است .

در رژیم پسکو

pesco-vegetarian۶-

.از فرآورده های لبنی، تخم مرغ، و ماهی تغذیه می کنند اما از انواع دیگر گوشت پرهیزمی کنند .


رژیم خام خواری نیز مانند گیاه خواری است با این تفاوت که از پختن مواد تا جای ممکن جلوگیری میشود. خام خواران عقیده دارند که غذاهای خام حاوی آنزیم هایی هستند که عمل هضم غذا را در بدن تنظیم می نمایند .



*.حرارت دادن یا فریز نمودن غذا این آنزیم ها را نابود می کند.


* مصرف غذا بدون وجود این آنزیم ها در دراز مدت سبب مسمومیت بدن، زیاده روی در مصرف غذا و در نهایت منجر به چاقی می شود..


* غذاهای خام نسبت به غذاهای پخته، مواد مغذی بیشتری دارند.


ارزش این نوع رژیم تا آنجا است که در ایران باستان «جشن خام خواری» برگزار میکرده اند و از مراسم این جشن، دوری کردن از خوراک حیوانی و پختنی ها بوده است .



خام گیاهخواری شامل سبزیجات خام و میوه ها، آجیل ها و پوره آنها، حبوبات و جوانه های گیاهی، دانه های گیاهی، روغنهای گیاهی، گیاهان دریایی، رستنی ها و میوهای تازه است. مدل های مختلف خام گیاهخواری وجود دارد، که شامل خام میوه خواری، آبمیوه خواری و جوانه خواری می شود.



گاهی اوقات تعریف خام گیاهخواری به رژیم غذایی با ۷۵درصد غذاهای خام اطلاق می شود.



خام خواری (خام گیاهخواری) تغذیه با مواد خام گیاهی است که طبیعت آن را در برابر اشعه خورشید ساخته و پرداخته و در اختیار بشر قرار داده است، بدون این که دخالتی از نظر پختن، حرارت دادن، بو دادن و کنسرو کردن در آن بشود و یا فعل و انفعالات شیمایی در آن انجام گردد تا در نتیجه موجب تغییر حالات فیزیکی یا شیمیایی آن بشود .



در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فرآورده های آن و تخم مرغ به هیچ نوع و صورتی مصرف نمی شود.



خام گیاهخواران از مواد محرکه مانند قهوه،چای، الکل، یا سیگار خوداری می کنند و آنها را به کار نمی برند، غذاهای آن ها شامل انواع میوه جات، سبزیجات و یا سالادها، آجیل و خشکبار مانند گردو، پسته، فندق، بادام، کنجد و انواع جوانه ها از قبیل جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه ای و غیره است که به صورت خام و طبیعی مصرف می نمایند که می توان آن ها را به صورت غذاهای ترکیبی در آورد و مورد مصرف قرار داد .



تهیه وتنظیم / دکتر مرتجی

مسؤل امور فرهنگی/ معاونت درمان
ZibaMatn.IR


ZibaMatn.IR

این متن را با دوستان خود به اشتراک بگزارید

انتشار متن در زیبامتن