دی به دین روز
دی به دین به روز بیست و سوم هر ماه در گاهشماری ایران باستان گفته میشود. در گاهشماری ایران باستان غیر از روز اول هر ماه که هرمزد روز نامیده میشود، سه روز دیگر به نام اهورامزدا است که بهصورت دی آمده و برای باز شناختن هر یک از این سه روز به نام روز بعد الحاق شده و دی به آذر (روز هشتم)، دی به مهر (روز پانزدهم) و دی به دین (روز بیست و سوم) گفته میشود. دی یکی از نامهای اهورامزداست و در اوستا به صورت دَثوش یا دَدوش یا دَذوه صفت و به معنی آفریننده آمده است.
روز هشتم، پانزدهم و بیست و سوم ماه دی برای آنکه نام این روزها با نام ماه یکی شده، اعیاد دانسته میشد.
ایرانیان باستان همواره شیفته شادی و جشن بودهاند و این جشنها را با روشنایی و شید (نور) میآراستند. در تاریخ ایران باستان ۳۶ جشن داشتیم. آنان خورشید را نماد نیکی میدانستند و در جشنهایشان آن را ستایش میکردند.
معنای واژه «دی»
واژه «دی» در اوستا، دتهوش (Dat-Hush) یا دزوه (Daz-Vah) است که به معنی دادار یا آفریننده و آفریدگار که همیشه برای اهورامزدا صفت آورده شده است.
دی به دین روزواژه دی از مصدر «دا» آمده که در اوستا و فرس هخامنشی و سانسکریت به معنی دادن، آفریدن، ساختن و بخشودن است.
ZibaMatn.IR